پنجشنبه 13 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡جنگل حرا قشم کجاست | جاذبه ها و دیدنی های آن + عکس

⚡جنگل حرا قشم کجاست | جاذبه ها و دیدنی های آن + عکس

⚡جنگل حرا قشم کجاست | جاذبه ها و دیدنی های آن + عکس


نویسنده: زهرا آذرنیوش
15 مهر 1402

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡جنگل حرا قشم کجاست | جاذبه ها و دیدنی های آن + عکس جهت اجاره و رزرو



  • جنگل حرا قشم را بهتر بشناسید :

جنگل حرا قشم، از دیدنی‌های جذاب و جلوه‌های کم‌نظیر طبیعت در جنوب ایران است. برای تماشای این پدیده طبیعی زیبا باید با قایق به دل آب‌های خلیج فارس بزنید. این جاذبه دیدنی جزو عجایب هفتگانه قشم محسوب می‌شود و شهرتی جهانی دارد. وقتی درختان جنگل‌های حرا در آب فرو می‌روند و سطح آب پایین می‌آید، جنگلی زیبا در درون آب پدیدار می‌شود که چشمان بینندگان را غرق حیرت می‌کند. 

جنگل حرا

جنگل حرا

  • جنگل حرا قشم کجاست؟

 آدرس : استان هرمزگان، جزیره قشم، شهرک گورزین، جاده جنگل حرا

جنگل حرا از جاذبه‌های دیدنی استان هرمزگان و جزیره قشم محسوب می‌شود. این پدیده طبیعی زیبا در تنگه خوران واقع شده است و بین استان هرمزگان و جزیره قشم قرار دارد. فاصله جنگل حرا از قشم حدود ۷۴ کیلومتر (1 ساعت و 30 دقیقه) است و زیباترین بخش آن در مثلث بندر لافت، منطقه گازی گورزین و روستای کوران قرار دارد. 
درختان جنگل حرا در طول شبانه روز مدت ۶ تا هفت ساعت از آب بیرون می‌آیند و سپس با بالا آمدن آب و تشکیل مد، به حالت شناور درمی‌آیند و به زیر آب می‌روند. حرکت در جنگل‌های حرا به هنگام بالا آمدن آب خطرناک است.

طبیعت جنگل حرا

طببیعت زیبای جنگل حرا

  •  درباره جنگل حرا :

جنگل حرا قشم، که با نام «مانگرو» نیز شهرت دارد، از جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود. این جنگل دریایی در میان آب‌ها قرار دارد. چشم‌انداز جنگل حرا به گونه‌ای است که وقتی آن را تماشا کنید، درختان سرسبزی را در میان آب می‌بینید که بین انبوهی از چوب روییده‌اند؛ این چوب‌ها که اشکال جذاب و قابل توجهی دارند، ریشه درختان حرا هستند که انتهای آنها به سمت آسمان است. این درختان زیبا به علت تبدیل آب شور به آب شیرین از طریق پوسته خود، با شرایط محیط، سازگار شده‌اند و سال‌های زیادی دوام آورده‌اند. 

تصویر هوایی از جنگل حرا

تصویر هوایی از جنگل حرا

پوشش گیاهی این جنگل زیبا از درختان حرا و درختان چندل تشکیل می‌شود. این درختان تماشایی به هنگام جزر دریا، از آب بیرون می‌آیند و با مد، تا نیمه به داخل آب فرو می‌روند. آب و هوای استوایی این مناطق سبب شده است تا درختان حرا به خوبی رشد کنند. 
وسعت جنگل حرا قشم معادل ۸۲۳۶۰ هکتار است. این منطقه در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی به عنوان منطقه حفاظت شده حرا شناخته شد؛ سه سال بعد از آن، با افزایش وسعت جنگل، عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داد و به زیست کره یونسکو پیوست.  

جنگل حرا

طبیعت بکر جنگل حرا

  • تنوع زیستی جنگل حرا :

جنگل حرا به علت دارا بودن اکولوژی مناسب و آب و هوای استوایی، تنوع زیستی بسیار خوبی دارد. پرندگان مهاجر گرمسیری چون انواع حواصیل، گیلانشاه، سلیم خاکستری، کفچه نوک تیز و کاکائی نمونه‌هایی از پرندگان این جنگل هستند. 
حیوانات جنگل حرا شامل انواع دوزیستان، آبزیان، ماهی‌ها و لاکپشت‌ها هستند. حدود ۸۰ درصد این آبزیان دریای خلیج فارس در این منطقه تخم‌گذاری می‌کنند. تماشای زیست جانوری این منطقه از پدیده‌های تماشایی مورد علاقه طبیعت‌گردان است.

طبیعت بکر جنگل حرا

نمایی زیبا از جنگل حرا

  •  پوشش گیاهی جنگل حرا :

درختان جنگل حرا که به جنگل دریایی هم معروف است، در آب شور می‌رویند و با آب شور سازگار شده‌اند. ویژگی خاص این درختان این است که آب شور را تصفیه کرده و از آن برای رشد خود استفاده می‌کنند. پوست این درختان خاصیت تصفیه کنندگی دارد و نمک را از درون خود دفع می‌کند. درخت حرا به راحتی آب شور را به شیرین تبدیل می‌کنند و یک تصفیه آب شیرین کن طبیعی به‌شمار می‌رود. 

شاخ و برگ درختان حرا سبز روشن است و ارتفاعی حدود سه تا ۶ متر دارند. درختان این جنگل از قدمت زیادی برخوردار هستند و برگ‌های آنها در تمام طول سال سرسبزند؛ از این رو به نام جنگل همیشه بهار شهرت دارند. با آغاز خردادماه درختان حرا غرق گل‌های زرد رنگ می‌شوند و چشم‌اندازی جذاب و رویایی از جنگل را به نمایش می‌گذارند. 

درختان جنگل حرا

گونه های گیاهی جنگل حرا

درختان جنگل‌های حرا، طی میلیون‌ها سال با سواحل سازگار شده‌اند. ریشه‌های فرعی این درختان به سمت بالا حرکت کرده و تا ۳۰ سانتیمتر رشد کرده‌اند. آنچه درباره این درختان جذاب به نظر می‌رسد این است که دانه درختان حرا روی خود درخت، جوانه می‌زنند و با جدا شدن از پایه مادری، در گل و لای درختان فرو می‌روند تا نهالی نو ایجاد کنند. این شیوه از تکثیر، سبب ایجاد چشم‌انداز جنگلی حرا می‌شود. 
درختان حرا برگ‌هایی بیضی شکل با قاعده‌ باریک و میوه‌هایی مانند بادام دارند که در فصل تابستان می‌رسند. میوه‌ها درون آب می‌افتند و در خاک‌های اطراف ریشه می‌زنند. 

جنگل حرا

جنگل حرا

گیاه چندل، نوع دیگری از پوشش گیاهی جنگل حرا است که در فصل زمستان شکوفه می‌دهد و گل‌هایی به رنگ سفید و زرد دارد. میوه‌های قهوه‌ای رنگ این درخت، شبیه گلابی هستند و در فصل بهار می‌رسند.

  •  کاربرد درختان حرا :

درختان حرا کاربردهای خاصی در زندگی مردمان جنوب دارند که از تامین سوخت تا داروی گیاهی را شامل می‌شوند. از این درختان برای تولید هیزم، غذای دام‌ها، تامین سوخت زغال و تهیه کاغذ استفاده می‌شود.
 تنه‌های محکم درختان حرا برای ساخت دهل به کار می‌رود. شیره‌های آوند درختان نیز برای درمان بیماری‌های پوستی در منطقه جنوب ایران کاربرد دارد. میوه و برگ درختان حرا نیز نوعی داروی گیاهی است و ریشه آنها مانند سدی در برابر طوفان عمل می‌کند.
آب‌های جنگل حرا نمک و آهک دارند و مردم در گذشته از آنها برای لاغری استفاده می‌کردند. آنها آب و گل را به بدن خود می‌مالیدند و بعد از مدتی بدن خود را با آب می‌شستند.

نمایی از جنگل حرا

گونه های گیاهی جنگل حرا

  • راهنمای سفر به جنگل حرا :

جنگل حرا در تنگه خوران قرار دارد و بین بندر قشم و بندر خمیر واقع شده است. فاصله جنگل حرا تا قشم کم است و بخشی از آن، نزدیک ساحل بندر لافت قرار دارد. برای بازدید از این جنگل زیبا، باید با شناور یا قایق‌های مسافری به میانه جنگل بروید. 
جنگل حرا در نزدیکی روستای سهیلی است. این روستا مجهز به اسکله و قایق است و از آنجا می‌توانید به راحتی با قایق‌های موتوری به جنگل حرا بروید و درختان وارونه این جنگل زیبا را از نزدیک تماشا کنید و لذت ببرید. 

غروب جنگل حرا

غروب جنگل حرا

روستای طبل نیز به اسکله مجهز است و از آنجا هم می‌توانید به بازدید جنگل‌های حرا بروید. 
مسیر دسترسی به جنگل های حرا راه خشکی ندارد. تنها راه دسترسی به این جنگل زیبا گذر از آبها است. ناخداهای قایق‌ها، مسیر آبراهه دریایی کوچک این جنگل را به خوبی می‌شناسند. 
از بین تمامی اسکله‌هایی که به قشم منتهی می‌شوند، اسکله سهیلی بیشترین شهرت و بیشترین کاربرد را دارد؛ از آنجا می‌توانید به راحتی سوار قایق بشوید و به دل جنگل بروید. در این اسکله، امکاناتی چون سوپرمارکت، فروشگاه صنایع دستی، سوغات و سرویس بهداشتی برای استفاده گردشگران فراهم شده است. 

اسکله سهیلی جنگل حرا

اسکله سهیلی

  • آب و هوای جنگل حرا :

آب و هوای جنگل حرا استوایی است. آب و هوای استوایی این منطقه، یکی از مهم‌ترین دلایل رشد درختان جنگل حرا است. با وجود این شرایط مساعد، ارتفاع درختان جنگل حرا گاهی به ۶ متر هم می‌رسد. این درختان عمر زیادی دارند و شاخ و برگ همیشه سبز آنها، چشم‌انداز طبیعت جنگل را در همه فصل‌ها زیبا و جذاب می‌کند. 

جنگل حرا

گشت و گذار در جنگل حرا

  • بهترین زمان بازدید از جنگل حرا قشم :

آب و هوای مناطق جنوبی ایران، به ویژه جزیره قشم، گرم است؛ بنابراین بهترین زمان سفر به جنگل حرا، اوایل فصل بهار، ماه‌های پایانی فصل پاییز و فصل زمستان است. در این مواقع از سال، هوای جزیره قشم خنک می‌شود. 
ساعت بازدید از جنگل حرا بسیار مهم است. جزر و مد در آب‌های این جنگل در هر ۶ ساعت یک بار اتفاق می‌افتد؛ اگر در فاصله جزر و مد دریا، قایقی در جنگل باشد، احتمال گیر افتادن آن زیاد است. 
قایق‌رانانی که گردشگران را به گشت و گذار در میانه جنگل‌های حرا می‌برند، در کار خود ماهر هستند و می‌دانند جزر و مد دریا چه زمانی رخ می‌دهد. آنها ساعت بازدید از جنگل حرا را با جزر و مد دریا هماهنگ می‌کنند و وقتی جزر رخ می‌دهد، حرکت می‌کنند.

جنگل حرا

جنگل زیبای حرا

  • تفریحات جنگل حرا :

تفریحات جنگل حرا بر طبق طبیعت جنگل و امکانات آن متفاوت است. با استفاده از تور جنگل حرا بهتر می‌توانید از تفریحات این منطقه لذت ببرید. برخی از این تفریحات عبارتند از:

 طبیعت‌گردی :

گشت و گذار در بین جنگل‌های حرا و تماشای طبیعت سرسبز این جنگل با درختان وارونه و زیبای آن بسیار لذت بخش است. تماشای جزر و مد دریا در یکی از عجايب هفتگانه قشم، از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی محسوب می‌شود که هر طبیعت‌گردی از تماشای آن غرق لذت و حیرت می‌شود. 

تصویر هوایی از جنگل حرا

تصویر هوایی از جنگل زیبای حرا

 قایق‌سواری :

قایق‌های تفریحی موجود در اسکله‌ها برای گشت و گذار در آب‌های جنگل‌های حرا استفاده می‌شوند. تجربه قایق‌سواری و حرکت در میان درختان جنگل‌هایی که در آب زندگی می‌کنند، بسیار هیجان‌انگیز است. 

قایق سواری در جنگل حرا

قایق سواری در جنگل حرا

 عکاسی :

عکاسی از طبیعت جنگل حرا از تفریحات جذاب آن است. ثبت و ضبط زیبایی‌های طبیعت جنگل حرا و پدیده‌های طبیعی و نادری که در آن وجود دارد، یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌هایی است که طبیعت‌گردان این جنگل، از آن بهره می‌برند. زیبایی و جذابیت عکس جنگل حرا، به اندازه‌ای است که گویی یک پرده تخیلی از طبیعت را مقابل چشمان شما قرار داده‌اند.

طبیعت جنگل های حرا

درختان جنگل حرا

 شترسواری :

شترسواری از دیگر تفریحاتی است که در اطراف جنگل‌های حرا استفاده می‌شود. برخی از گردشگران برای گشت و گذار در اطراف جنگل، از شتر استفاه می‌کنند. شترها در اسکله‌های سهیلی و روستای طبل، به گردشگران کرایه داده می‌شوند. شترسواری در اطراف این جنگل‌ها، بسیار جذاب و لذت‌بخش است. 

گونه های جانوری در جنگل حرا

گونه های جانوری جنگل حرا

 پرنده نگری :

جنگل‌های حرا قشم، تنها به دریا و درختان خلاصه نمی‌شود. پرندگان زیبای مهاجر این جنگل، از زیباترین پدیده‌های طبیعی آن هستند که تماشای آنها برای طبیعت‌گردان بسیار جذاب و لذت‌بخش است. 
هنگام قایق‌سواری یا شترسواری، هم‌زمان می‌توانید از تماشای پرندگان در آسمان جنگل‌های حرا و یا در آب‌های آن لذت ببرید. مرغان دریایی، مرغان ماهی‌خوار، لک‌لک‌ها و حواصیل از جمله پرندگانی هستند که در این جنگل مشاهده می‌شوند.

مرغ خرچنگ خوار

مرغ خرچنگ خوار

  • جاهای دیدنی جنگل حرا :

جنگل‌های حرا دیدنی‌های جذابی برای ارائه به گردشگران دارند که بیشتر آنها طبیعی هستند. طبیعت جذاب اطراف این جنگل و پدیده‌های طبیعی موجود در آن، مهم‌ترین دیدنی‌های این جنگل زیبا محسوب می‌شوند. 
بازدید از جنگل حرا حدود یک ساعت زمان می‌برد. قایق‌های موتوری که گردشگران را به بازدید جنگل می‌برند، ظرفیت ۶ نفر را دارند. این قایق‌ها برای هر نفر، بلیط و هزینه جداگانه دریافت می‌کنند. قایق‌رانان بیشتر از اعراب و بومیان منطقه هستند که با لهجه جذابی صحبت می‌کنند. 

قایق سواری در جنگل های حرا

قایق سواری در جنگل حرا

جنگل حرا در میان بندر لافت و روستای طبل است. این جنگل سرسبز و زیبا در منطقه‌ای گرمسیری قرار دارد و در فصل‌های سرد میزبان پرندگان مهاجر است. تماشای پرندگان از جذاب‌ترین تفریحات این جنگل به شمار می‌رود. فصل‌های پاییز و زمستان بهترین زمان برای تماشای پرندگان هستند. 

روستای هفت رنگو :

روستای هفت رنگو، یکی از روستاهای معروف قشم است که به علت نزدیکی به جنگل حرا و ژئوپارک قشم از موقعیت گردشگری بسیار خوبی برخوردار است. این روستا طبیعت بکر و بسیار زیبایی دارد و از تنوع اقلیمی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، محصولات کشاورزی و صنایع دستی بسیار خوبی برای بازدید و استفاده گردشگران برخوردار است. 

آدرس : بخش حرا، دهستان صلخ | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

روستای هفت رنگو

روستای هفت رنگو

روستای طبل :

روستای طبل از روستاهای گردشگری قشم است و در نزدیکی جنگل حرا قرار دارد. این روستای زیبا، دیدنی‌های جذابی برای بازدید گردشگران دارد. کوه تاریخی کلات کشتاران، حیات وحش منطقه و دره تندیس‌ها از مهم‌ترین دیدنی‌های این روستای گردشگری جذاب در قشم هستند که گردشگران از آنها بازدید می‌کنند و لذت می‌برند.

آدرس : شهرستان قشم، بخش شهاب، دهستان صلخ | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

روستای طبل

روستای طبل

 روستای سهیلی :

روستای سهیلی قشم از مهم‌ترین روستاهای بوم‌گردی قشم محسوب می‌شود. این روستا طبیعت بسیار زیبایی دارد و به جنگل‌های حرا نزدیک است. برای دسترسی به جنگل‌های حرا باید به اسکله این روستا بروید. روستای سهیلی خانه‌های کاه‌گلی بسیار زیبایی دارد و کوچه‌های آن بسیار آرام و جذاب هستند. 
روستای سهیلی بهترین جا برای تست غذاهای دریایی خوشمزه و شکم‌گردی است. رستوران‌های سنتی این روستا برای استفاده گردشگران آماده هستند. 

آدرس : استان هرمزگان، قشم، روستای سهیلی | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

روستای سهیلی

روستای سهیلی

 ژئوپارک قشم :

ژئوپارک قشم، اولین ژئوپارک خاورمیانه است که مکان‌های مختلفی برای بازدید گردشگران دارد. این ژئوسایت دره مجسمه‌ها، غارنمکدان، دره ستارگان، تنگه چاهکوه، بام قشم و جنگل‌های حرا را شامل می‌شود.  ژئوپارک قشم، همچنین به موزه جانوری مجهز است و حدود ۳۰۰ گونه کوچک و بزرگ از نوع پستانداران در آن زندگی می‌کنند. 

آدرس : استان هرمزگان، شهرستان قشم | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم

  • در جنگل حرا چی بخوریم؟

جنگل‌ حرا یک مکان طبیعی است. اگر می‌خواهید بدانید در سفر به این جنگل زیبا چه خوراکی‌هایی را می‌توانید تست کنید؛ باید بدانید که در میان این جنگل، هیچ خوراکی یافت نمی‌شود؛ اما در اطراف جنگل، خوراکی‌های زیادی را می‌توانید تست کنید و لذت ببرید. 
اگر جزو گردشگرانی هستید که در حین گشت و گذار دوست دارید در قایق، خوراکی مصرف کنید، پیش از سوار شدن به قایق، خوراکی دلخواهتان را از اسکله تهیه کنید و با خود به درون قایق ببرید. 

ماهی کبابی

ماهی کبابی

نان تمشی از معروف‌ترین نان‌های منطقه قشم است که آن را با تخم مرغ و پنیر می‌پزند. کلمبا، زیبون و ماهی‌کبابی از دیگر غذاهای معروفی هستند که در روستاهای اطراف جنگل حرا می‌توانید تست کنید و لذت ببرید. 
ماهی‌پلو از معروف‌ترین غذاهای این منطقه است که در آن بیشتر از ماهی هور استفاده می‌شود.  
اگر اهل صرف غذا در رستوران هستید، نگران نباشید؛ رستوران‌های بسیار خوبی در روستاهای اطراف جنگل حرا وجود دارد که غذاهای باکیفیتی به گردشگران عرضه می‌کنند. 

نان تمشی

نان تمشی

رستوران‌های سنتی سهیلی در روستای سهیلی و رستوران ناخدا امینی در روستای طبل، از بهترین رستوران‌هایی هستند که در اطراف جنگل حرا قشم هستند. این رستوران‌ها غذاهای دریایی خوشمزه‌ای به گردشگران عرضه می‌کنند. 

میگو کبابی

میگو کبابی

  • سوغات جنگل‌ حرا قشم :

سوغات جنگل‌های حرا، همان سوغات قشم است. نان تمشی محلی در قشم، خرما و کیک هلر از مهم‌ترین خوراکی‌های این منطقه هستند. صنایع دستی بسیاری در روستاهای اطراف جنگل‌های حرا به گردشگران عرضه می‌شود. انواع صنایع دستی سنگی، صدفی، گلیم، پارچه و لباس‌های سنتی از دیگر سوغاتی‌های این منطقه محسوب می‌شوند.
برای خرید سوغاتی‌ در سفر به جنگل حرا، می‌توانید به بازارهای محلی و یا مراکز خرید مدرن قشم بروید. اگر قصد بازدید از بازارهای قشم را دارید، بازار درگهان از مهم‌ترین آنها است. 

سوغات قشم

بازار درگهان

  • در جنگل حرا کجا اقامت کنیم؟

بازدید از جنگل حرا تنها یک ساعت از زمان گردشگران را می‌گیرد؛ اما بدون شک گردشگرانی که برای بازدید از پدیده طبیعی زیبا به قشم می‌روند، از دیدنی‌های دیگر این منطقه نیز بازدید می‌کنند؛ پس نیاز به زمان بیشتری برای گشت و گذار دارند. 
اگر به دنبال اقامت در جنگل حرا قشم هستید، نگران نباشید. در روستاهای سهیلی، روستای طبل و روستای هفت رنگو، اقامتگاه‌های بوم‌گردی سنتی و زیبایی برای اقامت گردشگران وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

کمپینگ در جنگل حرا

کمپینگ در جنگل حرا

اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستاهای اطراف جنگل حرا با ظاهری سنتی و زیبا در ۶ کیلومتری روستای حرا هستند. این اقامتگاه‌های سنتی وعده‌های غذایی مورد نیاز گردشگران را با منوهای محلی و دریایی فراهم می‌کنند. در برخی از این اقامتگاه‌های بوم‌گردی، امکاناتی برای عکاسی با لباس محلی، فروش صنایع دستی و آموزش موسیقی سنتی قشم فراهم شده است. 

اقامتگاه بوم گردی در اطراف جنگل حرا

اقامتگاه بوم گردی در جنگل حرا

هتل‌های زیبای جزیره قشم از دیگر گزینه‌هایی هستند که در صورت لزوم می‌توانید برای اقامت از آنها استفاده کنید.
برپایی کمپ در روستاهای نزدیک به جنگل حرا در فصل‌های گرم سال، گزینه‌ای است که طبیعت‌گردان هنگام سفرهای دسته‌جمعی از آن استفاده می‌کنند. کمپ‌های دسته جمعی و دوستانه از لذت‌بخش‌ترین لحظات سفر به قشم هستند.

هتل فولتون قشم

نمایی از چشم انداز هتل فولتون قشم

  • نکاتی که باید پیش از سفر به جنگل حرا قشم بدانید :

 جنگل حرا قشم بخشی از جنگل‌های حرا در جنوب غرب آسیا هستند؛ هنگام بازدید از این جنگل‌های زیبا، مراقب باشید که به آنها آسیب نزنید. 
بهترین زمان بازدید از جنگل حرا قشم در طول شبانه‌روز، هنگام روشنایی است. بهتر است هنگام روز از این جنگل ها بازدید کنید تا ایمنی بیشتری داشته باشید؛ زیرا تعداد قایق‌هایی که هنگام غروب گردشگران را به جنگل می‌برند، بسیار کم است.
هنگام بازدید از جنگل‌های حرا قشم، بهتر است کلاه، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. 

گونه های جانوری جنگل حرا

گونه های جانوری در جنگل حرا

بازدید از جنگل حرا به هنگام پایین آمدن آب، بسیار جذاب و لذت‌بخش است. ریشه‌های درختان این جنگل از آب بیرون آمده‌اند و ماهی‌های دریا نیز در آن قابل مشاهده هستند. با سفر به جنگل حرا و تماشای پدیده‌های طبیعی و جذاب آن، غرق لذت و حیرت می‌شوید. 
 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی هرمزگان

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ